Dlaczego koty boją się ogórków

wool-1240572_960_720Czyli odpowiedź na pytanie czy ciekawość może zabić kota?

Jakiś czas temu mój luby pokazał mi filmik, na którym widać, jak drastycznie koty reagują na widok ogórków. Tak, zwykłych, zielonych ogórków. Właściciele tych zwierzaków podkładali im ogórki najczęściej w trakcie jedzenia. Kiedy koty zauważały, że leży obok nich ogórek, najczęściej podskakiwały ze strachu i uciekały gdzie pieprz rośnie. Ja wierzę w różne rzeczy. Duchy, nawiedzone domy, nawet że na końcu tęczy znajduje się garnek ze złotem. Ale nie mieściło mi się w głowie, że kot może przestraszyć się OGÓRKA. Dzisiaj rano wypróbowałam to na własnym kocie.

Mój rudzielec nie zareagował tak, jak koty na filmikach. Nie podskoczył, nie uciekał, jednak… bał się do ogórka zbliżyć. Odsunął się od niego i tylko wyciągał głowę, żeby zobaczyć, co to właściwie jest. Obwąchiwał ogórka z każdej strony, ale nie odważył się do niego podejść. Siedział skulony i gotowy do ataku w razie gdyby to zielone coś leżące na podłodze zaczęło się ruszać.

W naszym słowniku funkcjonuje powiedzenie “ciekawość to pierwszy stopień do piekła”. Jest to odpowiednik angielskiego “curiosity killed the cat” – ciekawość zabiła kota. Koty oprócz tego, że są urocze i mają puszyste futerko, to znane są ze swojej ciekawości – stąd to powiedzenie. Wiecie, gdzie człowiek się nie zmieści tam kot wlezie czy jakoś tak. Tutaj rodzi się pytanie: czy ciekawość NAPRAWDĘ może zabić kota? I czemu one tak panicznie boją się tych ogórków?

Po dzisiejszym doświadczeniu z moim kociakiem postanowiłam zgłębić temat. Jak się okazało, to nie do końca ogórek jest tym, czego boją się koty. “Problem” jest na tyle poważny, że zajęli się nim naukowcy. Nie ma jednoznacznej teorii, która mówiłaby, czemu koty tak reagują. Jedna z najbardziej popularnych mówi o tym, że kształt ogórka przypomina kotom węża – tutaj strach przed drapieżnikiem jest jak najbardziej uzasadniony. Jednak to nie jest jedyne możliwe wytłumaczenie.

Pytanie do osób, które mają koty: jak często wasi pupile mieli styczność z ogórkami? Mój raczej wcale. To oczywiste, że koty reagują w taki sposób na coś, co jest im nieznane. Tym bardziej, jeśli to coś niespodziewanie pojawia się obok nich w trakcie posiłku. Kolejna sprawa to właśnie element zaskoczenia, który odgrywa tutaj bardzo dużą rolę.

Przyznaję, że sama bardzo się śmiałam, oglądając nagrania kotów z ogórkami. Dzisiaj reagowałam tak samo, patrząc na mojego Rysia. Fakt, wygląda to naprawdę zabawnie, ale tylko dla nas. Dla kotów to okropny stres. Kociaki to bardzo wrażliwe zwierzęta i po takim przeżyciu mogą do siebie dochodzić bardzo długo.

Tak więc czy ciekawość może zabić kota?

Leave a Reply

